သူတို႔သၾကၤန္


17-4-2009

သီရိလကၤာႏိုင္ငံ၏ ဓေလ့ သၾကၤန္ေန႔သည္ အတုယူစရာေကာင္းလွ၏၊ သၾကၤန္ဟူေသာ ေ၀ါဟာရသည္ ‘ကူးေျပာင္းျခင္း’ ဟူေသာ အဓိပၸါယ္ကိုရ၏။ ကူးေျပာင္းျခင္းဟူသည္ ဤ၌ ႏွစ္ေဟာင္းမွ ႏွစ္သစ္သို႔ကူးေျပာင္းျခင္းကိုဆုိလိုပါသည္။ ထိုေၾကာင့္ New Year Day ဟုေခၚၾကသည္။ ႏွစ္သစ္ကူူးေျပာင္းေသာေန႔ဟု ဆိုလိုသည္။ ျမန္မာ့အေခၚအေ၀ၚအရ ႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္ေန႔ဟု ေခၚ၏။ ႏွစ္သစ္ကူးေျပာင္းေသာေန႔သည္ ျမန္မာႏွင့္သီရိလကၤာ အတူတူပင္ျဖစ္သည္။ တခ်ိဳ႕ေသာႏိုင္ငံမ်ားလည္း တူညီေၾကာင္း ၾကားသိရသည္။ မည္သည့္ႏိုင္ငံမ်ားတူညီၾကသည္ကိုကား မိမိအတိအက် မသိရေသးပါ။

သီရိလကၤာႏိုင္ငံ၌ ႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္ေန႔မတိုင္မီ တစ္ရက္အလိုေန႔၌ အ၀တ္ျဖဴမ်ား၀တ္ၾက၍ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမ်ားသို႔ ဥပုသ္ေစာင့္သြားၾကပါသည္။ ႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္ေန႔၌လည္း ဥပုသ္ေစာင့္ၾကသည္။ ဤ၌ ဥပုသ္ေစာင့္ၾကပုံကို အနည္းငယ္တင္ျပလိုပါသည္။ သီရိလကၤာ၌ ဘာသာေရးႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အမႈကိစၥမွန္သမွ် အ၀တ္ျဖဴကိုသာ ၀တ္ဆင္ၾကသည္။ တျခား မည္သည့္အေရာင္မွ် မ၀တ္ၾကပါ။ သူတို႔သည္ အ၀တ္ျဖဴမ်ား၀တ္၍ လာၾကၿပီးလွ်င္ ဥပုသ္ေဆာင္ (ဓမၼသာလာ) ၌ ဆိတ္ျငိမ္စြာ တရား႐ႈမွတ္ၿပီးေနၾကပါသည္။ နံနက္ (၈)နာရီခန္႔အခ်ိန္၌ ဆရာေတာ္က ရွစ္ပါးသီလ ေပး၍ တစ္နာရီမွ် တရားေဟာပါသည္။ တရားေဟာၿပီးေသာအခါ တရား႐ႈမွတ္ခိုင္းပါသည္။ ေန႔လည္(၁၁)နာရီ အခ်ိန္ ထမင္းေကၽြးပါသည္။ ထမင္းစား ၿပီးသည္ႏွင့္တျပိဳင္နက္ ဥပုသ္သည္မ်ားထဲမွ စြမ္းႏိုင္ေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားက တစ္ေယာက္ၿပီး တစ္ေယာက္ တရားေဟာျခင္း၊ တရားေဆြးေႏြးျခင္း၊ ဘာသာေရးႏွင့္ပတ္သက္ေသာ အေမးအေျဖမ်ားျပဳလုပ္ျခင္းမ်ားကို ေန႔လည္ (၄)နာရီထိလုပ္ၾကပါသည္။ ဤ၌ ‘သူတို႔တေနကုန္ထိုင္ႏိုင္ရဲ႕လား ေညာင္းညာကိုက္ခဲလို႔ တရားအေပၚ အာ႐ုံျပဳႏိုင္ရဲ႕လား’ ဟု ေမးဖြယ္ရွိသည္။ သူတို႔ကား တရားနာေသာအခ်ိန္၌ ရပ္၊ သြား၊ ထိုင္၊ အိပ္၊ မည္သို႔ေသာဣရိယာပုထ္ ျဖင့္မဆို ေနႏိုင္ပါသည္။ ျမန္မာျပည္၌ ကဲ့သို႔ ၾကံဳ႕ၾကံဳ႕ေလး မလႈပ္မယွက္ ထိုင္ေနရသည္မဟုတ္၊ လြတ္လပ္စြာ ေနခ်င္သလိုေန၍ တရားကိုနာၾကားႏိုင္ပါသည္။ တရားေဟာေသာ လူ၊ ဘုန္းၾကီး၊ အေရွ႕သို႔ ေျခဆင္းၿပီး ထိုင္ေနၾကသည္မွာ ျမန္မာမ်က္စိျဖင့္ေတာ့ လုံး၀ မသင့္ေတာ္လွ။ သူတို႔ဓေလ့ကား ျပႆနာမရွိ ထိုင္ခ်င္သလိုထိုင္ အျပစ္မရွိပါ။
ညေန(၄)နာရီအခ်ိန္တြင္ ဘုန္းၾကီးက တရားေဟာပါသည္။ တရားေဟာၿပီးသည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ တရားထုိင္ရပါသည္။ ညေန(၆)နာရီခန္႔အခ်ိန္တြင္ လူပုဂၢဳိလ္မ်ားထဲမွ စြမ္းႏိုင္သူက တရားေဟာျပန္ပါသည္။ ထိုပုဂၢိဳလ္တရားေဟာၿပီးေနာက္ ပရိတ္ႀကီးပါဠိေတာ္မ်ား၊ ဓမၼစၾကာ၊ အနတၱလကၡဏသုတ္ စေသာ ပါဠိမ်ားနွင့္ ဘုရားကို ရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္ၾကပါသည္။ ည(၁၀)နာရီမွ စ၍ မိမိစြမ္းႏို္င္သလို တရားမွတ္ျခင္း၊ ဗုဒၶစာေပဖတ္ျခင္း၊ က်က္မွတ္ျခင္း မ်ားကို မည္သည့္အခ်ိန္ထိ ျပဳလုပ္ၾကသည္ကို မိမိမသိပါ။ ည(၂)နာရီ မိမိတေရးႏိုး၍ ထၾကည့္ေသာအခါ တခ်ိဳ႕တရားထိုင္ေနၾကတာကို ျမင္ရေသး၏။ သူတို႔သည္ ဥပုသ္ကာလအတြင္း ကြမ္းစားျခင္းမျပဳပါ။ ေဆးလိပ္ႏွင့္ မူးယစ္ေဆး၀ါး အရက္ကိုးကား ဥပုသ္ေစာင့္သည္ျဖစ္ေစ၊ မေစာင့္သည္ျဖစ္ေစ၊ ဗုဒၶဘာသာမ်ား အခါခပ္သိမ္း လုံး၀ မေသာက္ၾကပါ။ တခ်ိဳ႕ ခုိးေသာက္တာ ရွိသည္ဟု ဆို၏။ မိမိမေတြ႕ဖူးပါ။ ဘာသာျခားမ်ားသည္ အရက္၊ ေဆးလိပ္ကို ေသာက္သုံးသူ အလြန္ရွားပါလွ၏။ ဤကား သူတို႔ဥပုသ္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အတုယူစရာ ဓေလ့တည္း။
သီရိလကၤာ၌ ႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္ေန႔မတိုင္မီ တရက္အလုိတြင္ ဥပုသ္ေစာင့္ျခင္း၊ ရပ္ကြက္အတြင္း လူၾကီးမ်ား ဆရာမ်ား၊ မိဘမ်ားအား ကန္ေတာ့ျခင္း အမႈကို ျမန္မာႏိုင္ငံ သီတင္းကၽြတ္လ ကန္ေတာ့ၾကသလို ျပဳလုပ္ၾကပါသည္။ ႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္ေန႔၌ ဥပုသ္ေစာင့္ျခင္း၊ ေခါငး္ေလွ်ာ္ျခင္း မဂၤလာကို ျပဳလုပ္ၾကပါသည္။ ဤ၌ ေခါင္းေလွ်ာ္မဂၤလာကို အနည္းငယ္တင္ျပပါအုံးမည္။ နံနက္အခ်ိန္၌ ဒကာတခ်ိဳ႕ ေက်ာင္းသို႔ေရာက္လာၾကၿပီး မ႑ပ္ထိုးျခင္း၊ အခမ္းအနားျပင္ဆင္ျခင္း အမႈကိုၾကိဳတင္ျပဳလုပ္ၾကပါသည္။ သူတို႔ ယူလာၾကေသာ တမာရြက္၊ ကြမ္းရြက္ႏွင့္ တျခားမည္သည့္အရြက္မွန္း မိမ္ိ မသိေသာ အရြက္မ်ားကို ေရာၿပီး ဆုံျဖင့္ေထာင္းကာ သတၳဳရည္မ်ားညွစ္ယူ၍ စတီးအိုးၾကီးျဖင့္ ထည့္ထားၾက၏။ ေန႔လည္အခ်ိန္၌ ေက်ာင္းသို႔ လူၾကီးလူငယ္ ရွိသမွ်အားလုံး နီးစပ္ရာေက်ာင္းသို႔ သြားေရာက္ၾက၏။ လူစုံေလာက္ေသာအခ်ိန္၌ ဘုရားေရွ႕တြင္ ပရိတ္သတ္မ်ား မတ္တပ္ရပ္လွ်က္ လက္အုပ္ခ်ီကာ ၿငိမ္သက္စြာေနၾက၏။ ပရိတ္သတ္ေရွ႕တြင္ သူတို႔ေထာင္းထားေသာ တမာရြက္စေသာ သတၳဳရည္အုိးႏွင့္ အုန္းဆီအိုးကို ခင္းက်င္းတည္ထား၍ အႏုပညာသမားမ်ားသည္ တူရိယာမ်ားျဖင့္ တီးမႈတ္ၾကကာ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားမ်ားက ဓမၼေတးျဖင့္ ေဖ်ာ္ေျဖၾကၿပီး ဂုဏ္ေတာ္ဘြဲ႕ေတးျဖင့္ ဗုဒၶကို ခ်ီးက်ဴးပူေဇာ္ၾက၏။
သူတို႔ပူေဇာ္ၿပီး မဂၤလာခ်ိန္ေရာက္ေသာအခါ လက္အုပ္ခ်ီ၍ ရပ္ေနၾကေသာ ပရိတ္သတ္ေရွ႕တြင္ ဘုန္းၾကီးမ်ားက မတ္တပ္ရပ္လွ်က္ ငါးပါးသီလ ေဆာက္တည္ေစ၏။ ထို႔ေနာက္ ပရိတ္မ်ားရြတ္ဖတ္ၾက၏။ ပရိတ္ရြတ္ဖတ္ၿပီးေသာအခါ ဘုန္းၾကီးမ်ား တစ္ပါးစီ ႏွစ္သစ္ကူးဆုေတာင္းမႈကို ျပဳၾက၏။ သူတို႔ တစ္ပါးၿပီး တစ္ပါး အလွည့္က် ဆုေတာင္းရင္း စာေရးသူအလွည့္သို႔ေရာက္လာ၍ ေလာကု(ေက်ာင္းထိုင္) က မိမိအား မိုက္ခရိုဖုန္း ထိုးေပးရာ အေၾကာင္းမသိ၍ ၾကိဳတင္စီစဥ္မႈမရွိ သီဟိုဠ္စကားမရေသာ မိမိအဖို႔ အခက္ၾကဳံရ၏။ ပရိသတ္ေရွ႕ မိုက္ၾကီးကိုင္ၿပီး ဘာေျပာရမည္ကို မသိသျဖင့္ စိတ္ထဲေပၚလာေသာ စည္ေတာ္ၾကီးကို္ရြတ္ဆိုလိုက္၏။
“ေအာင္ျမန္မာ…..ေအာင္ဂါထာ….ေအာင္ရာနိမိတ္ကယ္…ထြန္းေပလို႔ဗ်ာ….။ ေအာင္ရပ္ကယ္ သာသေလး…..ေအာင္ရာဘိမယြင္း…ရိုင္းပင္းကာ ကူညီေပး..တယ္...ကဗ်ာဆရာ..ေဆြသု၀ဏ္ပါဗ်ာ..သြင္းဆိုသည့္စာ……” ဟု ရြတ္ဆိုလိုက္ရာ သူတို႔နားမလည္ၾကေသာ္လည္း အလြန္နားေထာင္၍ေကာင္းေၾကာင္း အခမ္းအနားအၿပီး၌ လာေရာက္ေလွ်ာက္ထားၾက၏။
သံဃာမ်ား အသီးအသီး ႏွစ္သစ္ကူးဆုေတာင္းၾကၿပီးေသာအခါ ပရိသတ္မ်ားတန္းစီ၍ ဘုန္းၾကီးရွိရာသို႔လာၾက၏။ ထိုပရိသတ္ကို ဘုန္းၾကီးမ်ားက ေခါင္းေဆးမဂၤလာျပဳလုပ္ေပး၏။ တမာရြက္စသည္ျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားေသာ သတၳဳရည္ႏွင့္ အုန္းဆီကို လက္ျဖင့္စိမ္ယူကာ သူတို႔ေခါင္းကို ပြတ္ေပးျခင္းျဖစ္၏။ ထိုေခါင္းေဆးမဂၤလာျပဳၿပီးေသာအခါ ဘုရားမ်ား၊ ေဗာဓိပင္မ်ား၌ ွဆီမီးပူေဇာ္ျခင္း၊ ပန္းပူေဇာ္ျခင္း၊ ကြမ္းရြက္ပူေဇာ္ျခင္းမ်ားကို အထူးတလည္ျပဳလုပ္ၾကပါသည္။ ထိုေန႔၌ တေနကုန္ (သူတို႔ အေခၚ လက္ကီးဒိုင္း) ေျဗာက္ေဖာက္ျခင္း၊ မီးရွဴး မီးပန္းမ်ား ပစ္ေဖာက္ျခင္းမ်ားကို ျပဳလုပ္ၾကပါသည္။ အထူးအားျဖင့္ ႏွစ္သစ္ကူးေျပာင္းခ်ိန္၌ တႏိုင္ငံလုံး ဆူညံပြက္ ဘ၀ဂ္ညံေအာင္ နားကြဲမတတ္ ေျဗာက္ေဖာက္ၾကသည္။ ေကာင္းကင္တျပင္လုံး မီးရွဴးမီးပန္းမ်ားျဖင့္ လင္းျဖာလွ်က္ရွိေနသည္မွာ အံ့မခန္း ရႈျမင္ရပါသည္။ ဤကား 2008 ခု ကုလားေက်ာင္း၌ မိမိ၏ ျမင္ကြင္းတည္း။
ဒီႏွစ္ (2009) ၌ လည္း မကုဋျမန္မာေက်ာင္း၌ ျမန္မာရဟန္းေတာ္မ်ား ျမန္မာမႈျမန္မာ့ ဟန္ျဖင့္ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲ ျပဳလုပ္ၾကပါသည္။ မုန္႔လုံးေရေပၚႏွင့္ ဗူးသီးေၾကာ္မ်ား ျပဳလုပ္ေကၽြးေမြး စားေသာက္ၾကျခင္း၊ ကံစမ္းမဲေဖာက္ျခင္းတို႔ကို နံနက္အခ်ိန္၌ ျပဳလုပ္ၾကပါသည္။ ကံစမ္းမဲ၌ ေပါက္မဲအနည္းငယ္သာ ထည့္ႏိုင္ေသာ္လည္း ဟာသ မဲမ်ားပါ၀င္သျဖင့္ အလြန္ေပ်ာ္ရႊင္စရာေကာင္းလွပါသည္။ ဟာသမဲ၌ “ျပည္တန္ ပတၱျမားလုံး အရြယ္ ခ်ိဳခ်ဥ္ပါဘုရား၊ ကုလားမကိုကဲခ်င္ေတာ့ ေပါက္မဲႏွင့္လြဲမွာေပါ့၊ ဂုဏ္ေတာ္ပုတီးစိပ္လိုက္ပါအုံး” စသည္ျဖင့္ ဟာသမဲကိုဖတ္လိုက္တိုင္း တေသာေသာရယ္ေမာၾကရ၏။ မဲအစီအစဥ္အၿပီး တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး ေရေလာင္းၾက အိုးမဲျဖင့္သုတ္ၾက ေနာက္ၾက ေျပာင္ၾကႏွင့္ အလြန္ေပ်ာ္စရာေကာင္းလွ၏။ တစ္ႏွစ္တာ ေညာင္းညာခဲ့သမွ် တေန႔တာ ပက္ျဖန္းေသာ သၾကၤန္ေရျဖင့္ ေမာပန္းမူးေ၀ ေညာင္းညာကိုက္ခဲ အကုန္ေပ်ာက္သြားရသည္ဟုထင္မိ၏။ မိမိအေနျဖင့္ ဤမွ်ေလာက္ တစ္ၾကိမ္တစ္ခါမွ မေပ်ာ္ရႊင္ခဲ့ရဖူးပါ။ ျမန္မာျပည္၌ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေက်ာ္ျဖတ္လာခဲ့တာ ျပကၡဒိန္အေစာင္ေလးဆယ္ခန္႕ေဆြးသြားၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ငယ္ရြယ္စဥ္မွ စ၍ သကၤန္း၀တ္ခဲ့ရၿပီး ထိမ္းခ်ဳပ္မႈေအာက္၌ ၾကီးျပင္းလာခဲ့ရတာျဖစ္လို႔ ဤေပ်ာ္ရႊင္မႈမ်ိဳးကို တခါမွ မရခဲ့ဘူးျခင္းျဖစ္သည္။
“ဘုန္းၾကီးအခ်င္းခ်င္း ေရပက္ရတာ ေပ်ာ္စရာလား” ဟု ေမးဖြယ္ရွိ၏။ ျမက္ႏုမရွိေသာ အညာေဒသ၌ သစ္ရြက္ေျခာက္ကိုသာ စားရရွာေသာ ႏြားမ်ားသည္လည္း အာဟာရျဖစ္၍ ရွင္သန္ႏိုင္ၾကပါသည္။ သူတို႔ ျမက္ႏုကို စားခ်င္ရွာမွာပါ။ သို႔ေသာ္ ဘ၀ေပးအေျခအေနအရ သူ႔နည္းသူ႔ဟန္ျဖင့္ ေနႏိုင္ၾကရျမဲဟု ဆိုခ်င္ပါသည္။
ကုသိုလ္၊ ဥစၥာ၊ ပညာ တခုခုမရရွိေသာေန႔သည္ လူျဖစ္ရႈံးေသာေန႔ျဖစ္၏။ ပညာရွိမ်ား ဆိုစကားႏွင့္အညီ ဒီေန႔အဖို႔ မိမိတို႔ လူအျဖစ္အရႈံးမခံႏိုင္ ထို႔ေၾကာင့္ ေက်းဇူးရွင္ ျမန္မာျပည္သူ ျပည္သားမ်ားကို ေက်းဇူးဆပ္ေသာအေနျဖင့္ သံဃာမ်ားကို ဆြမ္းကပ္လွဴဒါန္းျခင္း၊ ဘုရားခန္းကိုသန္႔ရွင္းျခင္း၊ ေဆးသုတ္ျခင္း၊ ဘုရားကိုေရသပၸါယ္ျခင္း၊ ေဗာဓိပင္ကိုေရေလာင္းျခင္း၊ ဘုရားကိုဆီမီးပူေဇာ္ျခင္း၊ ျမန္မာသံဃာအားလုံးစုေပါင္း၍ ဘုရားအေနကဇာတင္ျခင္း၊ ပရိတ္ရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္ျခင္း၊ ျမန္မာျပည္အတြက္ဆုေတာင္းျခင္း၊ အမွ်ေ၀ျခင္းမ်ားကို တညီတညြတ္တည္း စုေပါင္း၍ ျပဳလုပ္ၾကပါသည္။
သီရိလကၤာသၾကၤန္ပြဲကား လြမ္းေမာဖြယ္ေကာင္းစြ တကား……………။

တကၠသိုလ္ ေဆြသု၀ဏ္
MSMA

0 comments:

Post a Comment