“ တမၺပဏၰိမွ မွတ္တမ္း ”




သာသနာ့သမုိင္းမွာ အလြန္ထင္ရွားခဲ့တဲ့ သီဟုိဠ္ေခတ္ စံေတာ္၀င္ အရိယာရဟႏာၱပုဂၢိဳလ္ အမ်ားအျပား သီတင္းသံုးေနထို္င္ခဲ့ရာ အိႏၵိယႏုိင္ငံေတာင္ဘက္ အိႏၵိယသမုဒၵရာအတြင္း၌ တည္ရွိတဲ့ သီရိလကၤာႏုိင္ငံသုိ႔ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ရဲ႕ ေနာက္ဆံုးရက္တစ္ရက္မွာ ေရာက္ရွိလာခဲ့ပါတယ္။ ယခင္က သီဟုိဠ္ကြ်န္းလု႔ိ ေခၚဆုိၾကၿပီး ပါဠိစာေပေတြထဲမွာေတာ့ သီဟဠ၊ တမၺပဏၰိ၊ လကၤာဒီပ ဆုိၿပီး ေခၚေ၀ၚခဲ့ၾကတဲ့ ဒီႏုိင္ငံကုိေရာက္ေတာ့ မထင္မွတ္တဲ့ အေတြ႕အၾကံဳေလးတစ္ခ်ဳိ႕က ကုိုယ့္အတြက္ မွတ္တမ္းေလးေတြ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ေသခ်ာတာတစ္ခုက အဲဒါဟာ ဘုရားဖူးမွတ္တမ္း မဟုတ္သလုိ၊ ခရီးသြားလမ္းညႊန္းမွတ္တမ္းတစ္ေစာင္လည္း မဟုတ္ခဲ့ပါဘူး။ ေျပာႏုိင္တာကေတာ့ ကုိယ့္အေတြ႔အၾကံဳေလးတစ္ခ်ဳိ႕နဲ႔ ခံစားခ်က္ေလးေတြ ထည့္ထားတဲ့ မွတ္တမ္းေလး တစ္ခုပါပဲ။
ဒီႏုိင္ငံကုိေရာက္ေတာ့ ပထမဦးဆံုး အလြန္စိတ္၀င္္စားခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းအရာက ပန္းကေလးေတြနဲ႔တူတဲ့ ကေလးေလးေတြနဲ႔ ပတ္သက္ေနခဲ့ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ကုိယ္ေနတဲ့ေက်ာင္းက တရားရိပ္သာ(Meditation Centre)တစ္ခုပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္း တရားလာအားထုတ္တဲ့ ေယာဂီေတြကုိသာ အထူးသျဖင့္ ေတြ႔ရေလ့ရွိပါတယ္။ ဒီကိုေရာက္ျပီး ရက္ပုိင္းအတြင္းမွာပဲ ဆြမ္းစားေက်ာင္း အျပင္ဘက္က ခံုတန္းေတြေပၚမွာ အျဖဴေရာင္တူညီ၀တ္စံုေတြ ၀တ္ထားတဲ့ ကေလးေလးေတြကုိ မိခင္ျဖစ္သူေတြနဲ႔အတူ စၿပီး ေတြ႔ေတြ႔ခဲ့ရတယ္။ သူတို႔ေလးေတြကလည္း ဒီႏုိင္ငံသားမဟုတ္တဲ့ကုိယ့္ကုိ စူူးစမ္္းေနတဲ့မ်က္၀န္းနဲ႔ အျမဲတန္း လုိက္ၾကည့္ေလ့ရွိၾကတယ္။ ဒါေတြက သိပ္မဆန္းေပမယ့္ ေတြ႔လုိက္တုိင္းလည္း ဒီလုိအခ်ိန္ ဒီအျဖဴေရာင္ ၀တ္စံုေလးေတြနဲ႔ ကေလးေလးေတြကို ဒီလုိေနရာမ်ဳိးမွာ ေတြ႔ေတြ႔ေနရတာကေတာ့ နည္းနည္း ဆန္းေနသလုိပါပဲ။ ဒီကေလးေတြ ဒီေက်ာင္းကုိ ဘာလာလုပ္တာလဲေပါ့…လုိ႔ ကုိယ့္ဘာသာကုိယ္ ေတြးေနမိတယ္။
ၿပီးေတာ့ သူတုိ႔က ေန႔တုိင္းလာတာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ သူတုိ႔ကုိ ေတြ႔လုိက္ရင္လည္း ဆြမ္းစားေက်ာင္းက ျပန္လာတဲ့အခ်ိန္ ၇း၃၀ ေလာက္မွာ အဲဒါက ပံုမွန္အခ်ိန္ပဲ။ ဒီလုိနဲ႔… တစ္ရက္မွာေတာ့ အျပံဳးခ်ဳိခ်ဳိေလးနဲ႔ မိခင္ျဖစ္သူအမ်ိဳးသမီးက လာၿပီးမိတ္ဆက္ပါတယ္။ သူနဲ႔ကပ္ရက္မွာေတာ့ ကုိယ့္ကုိစူးစမ္းေနတဲ့ မ်က္၀န္းေတြနဲ႔ ျပံဳးျပေလ့ရွိတဲ့ ကေလးေလးႏွစ္ေယာက္ကုိလည္း ေတြ႔လုိက္ရပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ မိခင္ျဖစ္သူက သူ႔သားနဲ႔သမီးအေၾကာင္းကုိ ေျပာျပရင္း ကေလးေတြနဲ႔ မိတ္ဆက္ေပးပါတယ္။ ရွစ္ႏွစ္အရြယ္သားငယ္နဲ႔ ဆယ္ႏွစ္အရြယ္ သမီးေလးကလည္း သူတုိ႔ရဲ႕ မိခင္လုိပဲ ယဥ္ေက်းသိမ့္ေမြ႔ ၾကပါတယ္။ အဂၤလိပ္စကားကုိလည္း ေျပာႏုိင္ၾကပါတယ္။ ကေလးေတြကုိ Sunday School လုိက္ပုိ႔ေပးတာ ျဖစ္ေၾကာင္း အဲဒီအမ်ဳိးသမီးက ေျပာျပေတာ့မွပဲ သူတုိ႔ဒီကုိလာရတဲ့အေၾကာင္းရင္းကုိ အျပည့္အစံု သိလုိက္ရပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ သူတုိ႔ အဓိကလာတဲ့ေနရာက ကုိယ္ေနတဲ့တရားရိပ္သာကုိ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီေက်ာင္း၀င္းရဲ႕ကပ္ရက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းက Sunday School ကုိ လာတာျဖစ္ၿပီး ဟုိဘက္မွာ လူအရမ္းမ်ားေနလုိ႔ ေက်ာင္းခ်ိန္မစခင္ ဒီမွာခဏ၀င္ၿပီး ကေလးေတြကို္ မနက္စာမုန္႔ေကၽြးရင္း လာ၀င္ နားတာပါ..လုိ႔ ရွင္းျပေတာ့မွ သေဘာေပါက္သြားေတာ့တယ္။
ဟုတ္ပါတယ္… ကုိယ္ေနတဲ့ ေက်ာင္း၀င္းရဲ႕ဘယ္ဘက္ကပ္ရက္မွာ ဒီႏုိင္ငံရဲ႕သမၼတကုိးကြယ္တဲ့ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း ရွိပါတယ္။ အဲဒီေက်ာင္းကုိ ေလးငါးေခါက္ေလာက္ ေရာက္ဖူးၿပီး ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္နဲ႔လည္း စကားေျပာဖူးပါတယ္။ Buddhist Channel ဆုိၿပီး ဗုဒၶဘာသာဆုိင္ရာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကုိ ႐ုိက္ကူးထုတ္လႊင့္တဲ့ TV အစီအစဥ္ေတြလည္း အဲဒီေက်ာင္းထဲမွာ ရွိပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာဆုိင္ရာ အေမးအေျဖက႑ေတြကုိလည္း ႐ုိက္ကူးတဲ့ အသံလႊင့္ Studio-ခန္းထဲကုိ ကုိယ္တုိ႔ကုိ လုိက္ျပေပးဖူးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီေက်ာင္းမွာ ကေလး ၅၀၀ ေက်ာ္ေလာက္ကုိ သင္ၾကားေပးေနတဲ့ (သူတို႔ဘာသာစကားနဲ႔ ဆိုရင္) Daham Pasala လို႔ေခၚတဲ့ ဓမၼေက်ာင္း သုိ႔မဟုတ္ Sunday School အစီအစဥ္ ရွိတယ္ဆုိတာကုိ တကယ္မသိခဲ့ပါဘူး။ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းကဖြင့္တဲ့ Sunday School ဆုိတာကုိလည္း အဲဒီအမ်ိဳးသမီးနဲ႔ စကားေျပာေတာ့မွပဲ ပထမဦးဆံုး ၾကားဖူးခဲ့ရတာပါ။ အလြန္လည္း စိတ္၀င္းစားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လဲ အဲဒီအေၾကာင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေလ့လာၾကည့္မိပါတယ္။ ဒီေတာ့မွ Sunday School ဆုိတဲ့စနစ္ကုိ တစ္ႏုိင္ငံလံုးအတုိင္းအတာနဲ႔ ႏုိင္ငံတစ္၀ွမ္းလံုးက ဗုဒၶဘာသာေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူအားလံုးနီးပါး တက္ေရာက္သင္ၾကားၾကတယ္ ဆုိတာကုိ အံ့ၾသစြာနဲ႔ သိခြင့္ရခဲ့ပါတယ္။ (ေဒသခံေတြကေတာ့ သူတို႔ဘာသာစကားနဲ႔ Daham Pasala ဓမၼေက်ာင္းလို႔ပဲ ေခၚေဝၚၾကၿပီး နိုင္ငံျခားသားေတြနဲ႔ ေျပာတဲ့အခါေလာက္မွ Sunday School ဆိုတာကို သံုးၾကတာပါ)
အမွန္ေတာ့ ဒီသင္ၾကားေရးစနစ္ကုိ စတင္ခဲ့တာက ၁၈၉၅-ခုႏွစ္ကတည္းကပါ။ သီရိလကၤာႏုိင္ငံဟာ ၁၅၀၅-ခုႏွစ္ကတည္းက ေပၚတူဂီနယ္ခ်ဲ႕အစုိးရလက္ေအာက္ကုိ ေရာက္ရွိခဲ့တာ ျဖစ္ၿပီး၊ ၁၆၃၈ မွာေတာ့ ဒတ္ခ်္ နယ္ခ်ဲ႕အစိုးရကလဲ ၀င္ေရာက္သိမ္းပိုက္ခဲ့ပါေသးတယ္။ ေနာက္ပိုင္း ၁၈၇၆ ခုႏွစ္မွ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္အထိေတာ့ ျဗိတိသွ်အစုိးရလက္ေအာက္ကုိ ေရာက္ရွိခဲ့ျပန္ပါတယ္။ နယ္ခ်ဲ႕အစုိးရေတြရဲ႕ လက္ေအာက္ က်ေရာက္ခဲ့ၿပီး ေနာက္ပုိင္း ဘာသာေရးနဲ႔ပညာေရးနယ္ပယ္မွာ ခရစ္ယာန္ဘာသာ ႀကီးစုိးလာခဲ့ပါတယ္။ နယ္ခ်ဲ႕အစုိးရ လက္ေအာက္မွာ ေမွးမွိန္လာခဲ့တဲ့ ဗုဒၶဘာသာစာေပ ယဥ္ေက်းမႈတုိ႔ကုိ ျပန္လည္ထိန္းသိမ္းရန္အတြက္ ဗုဒၶဘာသာသံဃာေတာ္မ်ားရဲ႕ ၾကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ေပၚေပါက္လာခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက အထင္ရွားဆံုးလည္းျဖစ္ ဓမၼေက်ာင္း သုိ႔မဟုတ္ Sunday School ကုိ စတင္ တည္ေထာင္ခဲ့သူလည္းျဖစ္တဲ့ ဆရာေတာ္ကေတာ့ Ven. Migettuwatte Gunananda ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာေတာ္ဟာ အခက္အခဲမ်ဳိးစံု၊ အဖိႏွိပ္ မ်ိဳးစံုကုိ ေက်ာ္လႊားၿပီး ၁၈၉၅ ခုႏွစ္မွာ Galle ၿမိဳ႕၊ ၀ိဇယနႏၵာေက်ာင္း (Vijayananda Temple) တြင္ ဓမၼေက်ာင္း သို႔မဟုတ္ Sunday School ကို စတင္ဖြင့္လွစ္ႏုိင္ခဲ့ပါသည္။ ဒီသင္ၾကားေရးစနစ္ကုိ တစ္နိုင္ငံလံုးရွိဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ တညီတညြတ္တည္း ပူးေပါင္းပါ၀င္လာေအာင္ ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္အတူ ဒကာ၊ဒကာမမ်ားကလည္း ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီထဲက ထင္ရွားတဲ့ ဦးေဆာင္လႈပ္ရွားသူ လူပုဂိၢဳလ္္တစ္ဦးကေတာ့ အေမရိကန္ႏုိင္ငံသား Colonel Steel Henry Olcott ျဖစ္ပါတယ္။
Colonel Olcott ဟာ ၁၈၈၀ ခုႏွစ္မွာ ဒီႏုိင္ငံကုိ ေရာက္ရွိလာၿပီး မၾကာခင္မွာပဲ ၀ိဇယနႏၵာေက်ာင္း ဆရာေတာ္ Ven. Migettuwatte Gunananda ကုိ အေၾကာင္းျပဳကာ ဗုဒၶဘာသာကုိ သက္၀င္ ယံုၾကည္လာရာမွ ဗုဒၶဘာသာ၀င္အျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ပုိင္းမွာေတာ့ ဓမၼေကာလိပ္ေတြ၊ ဓမၼေက်ာင္းေတြ၊ ဘာသာေရးဆုိင္ရာ သင္တန္းေတြကုိ ႏုိင္ငံတစ္၀ွမ္္းလံုးမွာ အမ်ားအျပား ေပၚေပါက္လာေအာင္ ဦးေဆာင္ လႈပ္ရွားခဲ့သူအျဖစ္လည္း ဒီႏုိင္ငံရဲ႕သမုိင္းမွာ ထင္ရွားခဲ့ပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕မွတ္စု အတြဲ (၃) စာမ်က္ႏွာ ၁၄၃ မွာ ေရးသားခဲ့ေသာ “ငါ့မွာ အေရးႀကီးေသာ အႀကံအစည္တစ္ခုရွိသည္။ ဤသည္ကား ဗုဒၶဘာသာအတြက္ အထူးသျဖင့္ ကေလးမ်ားအတြက္ ဗုဒၶဘာသာပညာေရးကုိ စတင္ရန္” ဟူေသာ စာသားဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားအၾကားတြင္ ထင္ရွားခဲ့တယ္။
၁၈၉၅ ခုႏွစ္က Galle ၿမိဳ႕ရွိ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းကေန ကုိယ့္အား ကုိယ္ကုိးစနစ္နဲ႔ စတင္ခဲ့တဲ့ ဓမၼေက်ာင္းေတြဟာ ဆယ္စုတစ္ခုအတြင္းမွာပဲ တစ္ႏုိင္ငံလံုး အတုိင္းအတာအထိ ပ်ံ႕ႏွ႔ံ သြားခဲ့ပါတယ္။ နယ္ခ်ဲ႕အစုိးရလက္ေအာက္ က်ေရာက္ေနစဥ္ လြတ္လပ္ေရးမရခင္ အေစာပုိင္းႏွစ္ေတြ ကတည္းက ဓမၼေက်ာင္းလုိ႔ ေခၚၾကတဲ့ Sunday School စနစ္ဟာ ဒီႏုိင္ငံမွာ ခုိင္ခုိင္မာမာ အျမစ္တြယ္ေနခဲ့ပါၿပီ။ ဘာသာျခား တုိင္းတစ္ပါးသား အစုိးရလက္ေအာက္အတြင္း အဖိႏွိပ္အခ်ဳပ္ျခယ္ၾကားထဲမွာ Private ေက်ာင္းအသြင္နဲ႔ တစ္ႏုိင္ငံလံုးမွာ အျမစ္တြယ္သြားေအာင္ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္ဖုိ႔ဆုိတာ လြယ္ကူတဲ့ကိစၥရပ္တစ္ခု မဟုတ္တာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ကုိယ္တုိ႔ သတိထားရမယ့္အခ်က္ ၂-ခ်က္ ရွိပါတယ္။ ပထမအခ်က္က ဒီႏုိင္ငံကုိ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ကုိလုိနီနယ္ခ်ဲ႕အစုိးရလက္ေအာက္ကုိ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀၀ ေက်ာ္ၾကာေအာင္ က်ေရာက္ခဲ့ၿပီးတဲ႔အခ်ိန္မွာေတာင္မွ ဗုဒၶဘာသာ ပညာေရးစနစ္တစ္ခုကုိ ခုိင္ခုိင္မာမာနဲ႔ ဦးေမာ့လာႏုိင္ေအာင္ လုပ္ႏုိင္စြမ္း ရွိခဲ့ၾကတယ္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပဲ ကုိယ္တုိ႔ႏုိင္ငံကုိ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ကုိလုိနီအစိုးရလက္ေအာက္ကုိ မက်ေရာက္ခင္ကေတာ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ပညာေရးေက်ာင္းဟာ ႏုိင္ငံရဲ႕ အဓိကပညာေရး အခန္းက႑တစ္ရပ္အေနနဲ႔ ရပ္တည္ႏုိင္ခဲ့တာပါ။ ဒါေပမယ့္ ကုိလုိနီေခတ္လည္းေရာက္ေရာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ပညာေရးစနစ္လည္း အညြန္႔ခ်ဳိးခံလုိက္ရတာ ျပန္ၿပီးနလံမထူႏုိင္ေလာက္ေအာင္ ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။ (ဒီႏုိင္ငံနဲ႔ ကုိယ္တုိ႔ႏုိင္ငံ လြတ္လပ္ေရးရတာ တစ္ႏွစ္ထဲျဖစ္သလုိ၊ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တဲ့ ကုိလုီနီအစုိးရဟာလည္း တစ္ခုတည္းရယ္ပါ။)
ေနာက္ဒုတိယအခ်က္ကေတာ့ လူမ်ဳိးျခား Colonel Olcott ပါပဲ။ ဗုဒၶဘာသာဟာ သူရဲ႕ဘုိးဘြား အစဥ္အဆက္က ကုိးကြယ္ခဲ့တဲ့ဘာသာမဟုတ္သလုိ၊ သူရဲ႕ႏုိင္ငံေတာ္ဘာသာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ သူက ဗုဒၶဘာသာအတြက္ ဘယ္ေလာက္ေတာင္ ႀကိဳးစားေဆာင္ရြက္ခဲ့သလဲဆုိတာကုိ သူတည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ ဓမၼေကာလိပ္ေတြ၊ ဓမၼေက်ာင္းေတြ၊ သူ႔ကုိ အမွတ္ရၾကလုိ႔ ဂုဏ္ျပဳကာ ထုလုပ္ထားတဲ့ ကုိလံဘုိၿမိဳ႕လယ္ရွိ သူ႔ရဲ႕႐ုပ္တုႀကီးက သက္ေသျပေနဆဲပါ။ သူကေတာ့ ေသဆံုးသြားေပမယ့္ သူပ်ဳိးေထာင္ေပးခဲ့တဲ့ အရာေတြကေတာ့ ရွင္သန္ႀကီးထြားေနဆဲပါ။ ဒီလုိဆုိရင္ ကိုယ္တုိ႔က်ေတာ့ေရာ… ဗုဒၶဘာသာဟာ ကုိယ္တုိ႔ဘုိးဘြားအစဥ္အဆက္ ကုိးကြယ္ခဲ့တဲ့ဘာသာ၊ ကုိယ္တုိ႔ႏုိင္ငံရဲ႕ အဓိကဘာသာ၊ ၿပီးေတာ့ “အမ်ဳိး၊ဘာသာ၊သာသနာကုိ ကာကြယ္ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ၾကပါ” ဆုိတဲ့ ၾသ၀ါဒကုိ သိတတ္နားလည္စ အရြယ္ကတည္းက ၾကားေနခဲ့ရတာ ယေန႔အထိ အႀကိမ္ေပါင္းမနည္းေတာ့ပါဘူး။ ၾကားခဲ႔ရတဲ့ အခ်ိန္တုိင္းမွာလည္း ကုိယ္တုိ႔ကေတာ့ ေခါင္းေလးတညိတ္ညိတ္နဲ႔ေပါ့။ ေခါင္းညိတ္႐ုံကလြဲၿပီး ဘာမွမလုပ္ျဖစ္ခဲ့ေသးတဲ့ကုိယ့္အျဖစ္ကုိ တကယ္လုိ႔ Colonel Olcott သာ ေတြ႔ရင္ ကုိယ့္ကုိ ဟားတုိက္မွာ ေသခ်ာပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ သူက သူ႔ႏုိင္ငံသား မဟုတ္တဲ့ကေလးေတြအတြက္ ဒီေလာက္ေတာင္ ေစတနာထား လုပ္ေဆာင္ႏုိင္ခဲ့တယ္ဆုိရင္ ကုိယ္တုိ႔ကေတာ့ေရာ ကုိယ္တုိ႔ႏုိင္ငံက ကေလးေတြအတြက္ ဘာေတြလုပ္ေပးခဲ့ၾကၿပီးၿပီလဲ..။ အင္း…. ဒီအခ်က္ကေတာ့ ကုိယ့္အတြက္ အေလးအနက္ထားစရာ အခ်က္တစ္ခုပါပဲ။
ဒီလုိနဲ႔ အခက္အခဲေတြၾကားက ႐ုန္းထြက္ဦးေမာ့ခဲ့တဲ့ ဓမၼေက်ာင္း သုိ႔မဟုတ္ Sunday School စနစ္ဟာ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ပုိင္းမွာေတာ့ သမိုင္းမွာ ထင္ရွားတဲ့ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္-Bandranaike ေၾကာင့္ ပိုၿပီး အေရာင္ေတာက္ပခဲ့ပါတယ္။ သူ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္တဲ့ ၁၉၅၆ ခုနွစ္တြင္ ဒီ Sunday School လို႔ေခၚတဲ့ ဓမၼေက်ာင္းေတြကို သာသနာေရး၀န္ႀကီးဌာနလက္ေအာက္က ဖြင့္တဲ့ အစိုးရေက်ာင္းေတြအျဖစ္ တရား၀င္ အသိအမွတ္ျပဳလိုက္ပါတယ္။ အတန္းတိုင္းအတြက္ သင္ရိုးျပဌာန္းစာအုပ္ေတြကိုလည္း သာသနာေရး ၀န္ႀကီးဌာနက ရိုက္နိွပ္ထုတ္ေ၀ၿပီး တစ္နိုင္ငံလံုးရွိ ဓမၼေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူမ်ား အားလံုးကို အခမဲ့ ျဖန္႔ေ၀ေပးပါတယ္။ စာေမးပြဲေတြကိုလည္း သာသနာေရး၀န္ႀကီးဌာနက ႀကီးမႉးက်င္းပေပးတာျဖစ္ၿပီး စာေမးပြဲနဲ႔ ပတ္သတ္တာမွန္သမွ်ကိုလည္း တာ၀န္ယူၿပီး စီစဥ္ေပးပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဓမၼေက်ာင္း သို႔မဟုတ္ Sunday School ၀တ္စံုဆိုၿပီးေတာ့့ သီးသန္႔သတ္မွတ္ေပးခဲ့ေသးတယ္။ ေယာက်ၤားေလးေတြအတြက္က ဒီနိုင္ငံရဲ႕ အမ်ိဳးသား၀တ္စံုနဲ႔ ဆင္တူတဲ့ လည္ကတံုးရွပ္အကၤ်ႌီလက္ရွည္အျဖဴနဲ႔ လံုခ်ည္ အျဖဴျဖစ္ၿပီး မိန္းကေလးေတြ အတြက္ကေတာ့ ဒီနိုင္ငံရဲ႕ ရိုးရာ၀တ္စံုျဖစ္တဲ့ Kandyဆာရီနဲ႔ အနည္းငယ္ဆင္တဲ့ (သူတို႔အေခၚ) Half ဆာရီ ဆိုတဲ့ အထက္ေအာက္ အျဖဴေရာင္၀တ္စံုေလးျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ အစိုးရက အထက္တန္းေက်ာင္း ေအာင္လက္မွတ္မ်ားလိုပဲ ဓမၼေက်ာင္းေအာင္လက္မွတ္ကုိလည္း ခ်ီးျမွင့္ခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒီလိုစနစ္တက်နဲ႔ သပ္သပ္ရပ္ရပ္ျဖစ္လာတဲ့ Sunday School စနစ္ဟာ ယခု သမၼတ Mahinda Rajapaksa လက္ထက္မွာေတာ့ ပ့ံပိုးမႈေတြ အားေပးမႈေတြ ပိုၿပီး အားေကာင္းလာခဲ့ပါတယ္။ သမၼတကိုယ္တိုင္ကလည္း ကေလးေတြကို Sunday School တက္ဖို႔ သူ႔မိန္႔ခြန္းေတြထဲကေနေရာ အျပင္မွာဆံုေတြ႔တဲ့အခါမွာေရာ အႀကိမ္ႀကိမ္တိုက္တြန္းခဲ့ပါတယ္။ သာမန္ေအာင္လက္မွတ္ အဆင့္သာရွိတဲ့ ဓမၼေက်ာင္းေအာင္လက္မွတ္ကိုလည္း အဆင့္အတန္းျမွင့္တင္ေပးခဲ့ပါတယ္။ အစိုးရဌာနဆိုင္ရာ အလုပ္ ခန္႔အပ္မႈမွာ ဒီ Sunday School ေအာင္လက္မွတ္ဟာ အေရးပါတဲ့ ကန္႔သတ္ခ်က္တစ္ခုအေနနဲ႔ လိုအပ္ေနၿပီး အဲဒါကိုလည္း အစိုးရက တရား၀င္ထုတ္ျပန္ထားေၾကာင္း ေက်ာင္းသားမိဘေတြက ေျပာျပၾကပါတယ္။ (ဒီေနရာမွာ.. တျခားဘာသာျခားေတြအတြက္ဆိုရင္ေတာ့ သက္ဆိုင္ရာ ဘာသာရဲ႕ ေအာင္လက္မွတ္ကို ဆိုလိုပါတယ္လို႔ ရွင္းျပၾကပါတယ္။) “ အခုဆိုရင္ Sunday School ေအာင္လက္မွတ္ဟာ တကၠသိုလ္ဆက္တက္မဲ့ ဗုဒၶဘာသာေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေတြအတြက္ အေရးပါတဲ့ လက္မွတ္တစ္ခု ျဖစ္ေနပါၿပီး” လို႔ အဲဒီမွာ စာသင္ေပးေနတဲ့ သီလရွင္ႀကီးတစ္ပါးက ဂုဏ္ယူစြာနဲ႔ ေျပာတုန္းက ကိုယ့္မွာေတာ့ သူနဲ႔အတူေရာၿပီး (သူတို႔အတြက္) ၀မ္းသာဂုဏ္ယူေနမိတယ္။
ဒီနိုင္ငံကိုေရာက္ၿပီးေနာက္ပိုင္း အျပင္သြားစရာကိစၥေပၚရင္ အၿမဲလိုလိုလိုက္ပို႔ေပးတတ္တဲ့ ဒကာမႀကီးက တခ်ိဳ႕ေသာ သူ႔ရံုးပိတ္ရက္ေတြမွာ တျခားၿမိဳ႕ေတြက ဘုရားေတြဆီ လိုက္ပို႔ေပးေလ့ရွိပါတယ္။ ကိုယ္တို႔ ခရီးထြက္ခ်ိန္ တနဂၤေႏြ မနက္ေစာေစာေတြမွာ ဆိုရင္ ျဖတ္ေက်ာ္သြားေနတဲ့ ၿမိဳ႕ေတြ ရြာေတြရဲ႕ လမ္းေဘးတေလွ်ာက္မွာေတာ့ ဓမၼေက်ာင္းက ကေလးမ်ားရဲ႕ ၀တ္စံု အျဖဴေရာင္ေတြ လႊမ္းေနေတာ့တာေပါ့..။ အျဖဴေရာင္တူညီ၀တ္စံုေလးေတြနဲ႔ ကေလးေတြရဲ႕ ေျခလွမ္းေတြက လန္းဆန္းတက္ၾကြစြာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းဆီ ဦးတည္လို႔ ..၊ သူတို႔ေလးေတြရဲ႕ မ်က္နွာမွာေတာ့ အၿပံဳးပန္းေတြေ၀လို႔..၊ သူတို႔အာရံုထဲမွာေတာ့ သူတို႔သြားေနတဲ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းဟာ သူတို႔အတြက္ စိတ္ဓါတ္နဲ႔ အက်င့္စာရိတၱေတြ အေရာင္ျမွင့္တင္ေပးတဲ့ေနရာ စံျပပုဂၢိဳလ္ေတြအေၾကာင္းကို ေလ့လာခြင့္ရမဲ့ေနရာ…. ဆိုၿပီး ယံုၾကည္မႈေတြျပည္႔လို႔..။ ကားေပၚကေန လွမ္းျမင္ေနရတဲ့ ဒီျမင္ကြင္းေတြကေတာ့ ကိုယ့္အတြက္ က်က္သေရရွိလြန္းလွပါတယ္။ ၿမိဳ႕ေတြ၊ ရြာေတြ ျဖတ္သြားတိုင္း အဲဒီလိုျမင္ကြင္းမ်ိဳးကို ကိုယ္က မရိုးနိုင္ေအာင္ လိုက္ေငးေနေတာ့တာပဲ။ ကားက ၿမိဳ႕ေတြရြာေတြကို ေက်ာ္လြန္သြားေပမဲ့လည္း ကိုယ့္အာရံုထဲမွာေတာ့ အေတြးေတြက တ၀ဲလည္လည္ပါပဲ။ အင္း…ဒီလိုအခ်ိန္မ်ိဳးမွာ ကိုယ္တို႔နိုင္ငံက ကေလးေတြေရာ ဘယ္ဆီကိုမ်ားဦးတည္သြားေနၾကမလဲ….၊ သူတို႔ေတြကေရာ ဘုန္ေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေတြကို ဘယ္လို သေဘာထားၾကမလဲ……..။
တစ္ခါမွာေတာ့ ေရွးေဟာင္းဆင္းတုေတာ္ေတြဖူးရန္နဲ႔ ေရွးေဟာင္းအေဆာက္အဦေလးတစ္ခုကို ေလ့လာရန္ နယ္ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းကို မိတ္ေဆြေတြက ေခၚသြားပါတယ္။ ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ ကိုယ္တို႔ေရာက္သြားတဲ့ အခ်ိန္က Sunday School စာသင္ခ်ိန္ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါနဲ႔ ကိုယ္တို႔လဲ စာသင္ေနတဲ့ေနရာကို အရင္သြားၿပီး လိုက္ၾကည္႔ၾကပါတယ္။ အဲဒီမွာေတြ႔ရတာကေတာ့ အသက္အရြယ္လိုက္ အတန္းေတြ ခြဲျခားထားပါတယ္။ သူငယ္တန္း၊ ၿပီးေတာ့ ၁တန္းကေန ၁၀တန္းအထိရွိတဲ့အျပင္ (Finnal 1 ,2) ေနာက္ဆံုုးႏွစ္ ၂ႏွစ္ အပါအ၀င္ အတန္းေတြကို အဆင့္ဆင့္ ခြဲျခားထားတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒီဓမၼေက်ာင္း သို႔မဟုတ္ Sunday School အတြက္ သင္ရိုးျပဌာန္းထားတာေတြကေတာ့
1. Pāli language (ပါဠိဘာသာ)၊
2. History of Buddhism (ဗုဒၶဘာသာသမိုင္းေၾကာင္း)၊
3. Biography of the Buddha (ဗုဒၶ၀င္)၊
4. Biographies of very famous Buddhist monks, nuns and lay people (ဗုဒၶေခတ္ သာ၀ကႀကီးမ်ားရဲ႕ အတၳဳပၸတၱိမ်ား)၊
5. Fundamental doctrines of Buddhism (ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အေျခခံတရားေတာ္မ်ား)၊
6. Recitation of Pāli passages and stanzas (ပါဠိေတာ္မ်ားကို ရြတ္ဖတ္သရဇၥ်ာယ္ျခင္း)၊
7. Abhidhamma (အဘိဓဓၼာ)၊
8. Buddhist meditation (ဘာ၀နာ တရားပြားမ်ားျခင္း) တို႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။ အတန္းစဥ္ကို လိုက္ၿပီး သင္ရိုးေတြကို တျဖည္းျဖည္းခ်င္းျမွင့္ထားပါတယ္လို႔ ရွင္းျပၾကပါတယ္္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြ၊ သီလရွင္ေတြအျပင္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြကလည္း ၀ိုင္း၀န္းကူညီသင္ၾကားေပးၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ သင္ၾကားေရးပိုင္းနဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး သိရွိရတာ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ၁၉၆၀မွာ ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္လိုက္တဲ့ Buddhist Theosophical Society (BTS) ဆိုတာပါပဲ။ အဲဒီအဖြဲ႔က သင္ၾကားမႈနည္းစနစ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးနဲ႔ ဆရာျဖစ္သင္တန္း ဖြင့္လွစ္ေရးအတြက္ ရည္ရြယ္တာပါ။ ေနာက္ပိုင္းမွာ Sunday School ေက်ာင္းသားေဟာင္းမ်ားကိုလည္း ဆရာမ်ားအျဖစ္ ထိုသင္တန္းမ်ားမွ ေမြးထုတ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ အစိုးရစာေမးပြဲမ်ားမွတဆင့္ စဥ္ဆက္မပ်က္ အကဲျဖတ္ျခင္းဟာ အရည္အခ်င္းျပည္႔၀တဲ့ ဓမၼေက်ာင္းဆရာမ်ား ေမြးထုတ္ေပးျခင္းအတြက္ အေထာက္အကူျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္လို႔ ရွင္းျပၾကပါတယ္။ သတိထားၾကည္႔မိသေလာက္ေတာ့ ဒီ Sunday School စနစ္ကို ဒီနိုင္ငံက ပညာတတ္လူတန္းစားေတြ အထူးအားေပးၾကတာေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီအခ်က္ေတြဟာ ကိုယ့္အတြက္ေတာ့ မွတ္တမ္းေလးေတြ ျဖစ္လို႔ေပါ့။
ဒီလိုနဲ႔.. နို၀င္ဘာလရဲ႕ ရက္တစ္ရက္မွာေတာ့ ျမန္မာ့သမိုင္းမွာထင္ရွားတဲ့ ကႏၵီစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆုိခဲ့တဲ့ေနရာ၊ ဒီနိုင္ငံရဲ႕ ဒုတိယၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္တဲ့ ကႏၵီ(Kandy)ၿမိဳ႕ ကေန ကီလိုမီတာ ၂၀ေလာက္ေ၀းတဲ့ ေနရာက ၿခံႀကီးတစ္ၿခံသို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီျခံႀကီးထဲမွာ ကိုယ္နဲ႔ အလြန္ရင္းနွီးတဲ့ မိသားစုတစ္စုေနထိုင္ၾကပါတယ္။ သူတို႔မိသားစုက စီစဥ္ျပဳလုပ္တဲ့ အလႉအတြက္ လာဖိတ္ၾကတာနဲ႔ အဲဒီကိုေရာက္ျဖစ္သြားရေတာ့တယ္။ လာႀကိဳတဲ့ကားက အလႉလုပ္တဲ့အိမ္ကိုေရာက္ေတာ့ မနက္ ၉နာရီခြဲေလာက္ရွိပါၿပီ။ အဲဒီေန႔က တနဂၤေႏြေန႔ပါ။ ကိုယ္တို႔လဲေရာက္ေတာ့ အိမ္ရွင္ေတြက ထြက္ႀကိဳႏႈတ္ဆက္ၾကတာေပါ့။ အဲဒီအိမ္မွာက သားသမီးဆိုလို႔ ၁၃ႏွစ္အရြယ္ သမီးေလးတစ္ေယာက္ပဲရွိၿပီး ကိုယ္နဲ႔လဲ အလြန္ရင္းနွီးပါတယ္။ ကိုယ္ေရာက္ေတာ့ အဲဒီကေလးမေလးရဲ႕ မိဘေတြကို ႏႈတ္ဆက္ရင္း သူ႔ကို မေတြ႔တာနဲ႔ ေမးၾကည္႔လိုက္ေတာ့ “ဒီေန႔ Sunday School ရွိတယ္ေလ..၊ အဲဒီမွာ အစမ္းစာေမးပြဲေလးလည္း ရွိလို႔ပါ..၊ ၁၁နာရီ မထိုးခင္ တရားပြဲအမီ ျပန္လာပါလိမ့္မယ္” လို႔ျပန္ေျဖပါတယ္။
ပံုမွန္အခ်ိန္ဆိုရင္ေတာ့ ဒါက မထူးဆန္းေပမဲ့ အခုလိုအခ်ိန္မ်ိဳးမွာ ဒီစကားကို ၾကားရေတာ့ နဲနဲဆန္းေနသလိုပါပဲလို႔ ထင္မိတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဒီအလႉက သူတို႔မိသားစုအတြက္ အလြန္ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္နဲ႔ ျပဳလုပ္ထားတဲ့ အလႉပါ။ ကိုလံဘိုက ဆရာေတာ္ေတြနဲ႔ လူေတြတခ်ိဳ႕ကိုေတာင္ ဖိတ္ၾကားထားတာပါ။ ၿပီးေတာ့ သူတို႔မိသားစုအတြက္ ၀မ္းနည္းစရာအေကာင္းဆံုး ျဖစ္ခဲ့တဲ့ေန႔ကို အမွတ္တရ ျပဳလုပ္တဲ့ အခမ္းအနားေလးပါ။ ဒီလိုေန႔မ်ိဳးမွာေတာင္ အိမ္ရွင္ျဖစ္တဲ့ ကေလးမေလးက Sunday School ကို သြားဖို႔ မပ်က္ကြက္ခဲ့ဘူး။ မိဘေတြဘက္ကလည္း အားေပးတိုက္တြန္းၿပီး ၾကည္ၾကည္ျဖဴျဖဴနဲ႔ လိုက္ပို႔ေပးတာပဲ။ ကိုယ္ကေတာ့ ဒီအေျခအေနေလးေတြကိုၾကည္႔ၿပီး မိဘေတြဘက္ကေရာ ကေလးေတြဘက္ကပါ Sunday School အေပၚထားတဲ့ ေလးနက္မႈေတြကို သိလိုက္ရေတာ့တယ္။ တကယ္ေတာ့ သင္ၾကားေရးစနစ္တစ္ခုမွာ သင္ၾကားျပသေပးတဲ့သူေတြသာမက တက္ေရာက္သင္ၾကားၾကတဲ့သူေတြဟာလည္း အလြန္အေရးပါတဲ့ အခန္းက႑ကေန ပါ၀င္ေနပါတယ္။ သင္ၾကားေရးစနစ္တစ္ခု ေအာင္ျမင္ဖို႔ အတြက္ ကေလးေတြဘက္က စိတ္ပါ၀င္စားမႈ အေလးအနက္ထားမႈေတြ လိုအပ္သလို မိဘေတြဘက္လဲ တိုက္တြန္းအားေပးမႈ ၊ ပံ့ပိုးမႈေတြလုပ္ေပးဖို႔လည္း အထူးလိုအပ္ပါတယ္။
ေရာက္ေရာက္ခ်င္း သူ႔ကို မေတြ႔လိုက္ရေပမဲ့ ဓမၼေက်ာင္းကို ေလးေလးစားစားနဲ႔ မပ်က္မကြက္သြားခဲ့တဲ့သူ႔အတြက္ ေက်နပ္ေနမိတယ္။ ပီတိလည္းျဖစ္ရတယ္။ အခမ္းအနားစခါနီးမွာပဲ အဲဒီကေလးမေလး ျပန္ေရာက္လာၿပီး Sunday School ၀တ္စံုေလးနဲ႔ တရား၀င္နာေနတာ ေတြ႔လိုက္ရပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ အခမ္းအနားၿပီးေတာ့ ကိုလံဘိုလိုက္ျပန္မဲ့ ဆရာေတာ္တပါးက ခဏေလာက္နားခ်င္ေသးတယ္ ဆိုတာနဲ႔ ခ်က္ခ်င္းမျပန္ျဖစ္ေသးဘဲ ေခတၱနားျဖစ္ၾကပါတယ္။ ဒါနဲ႔ပဲ ကိုယ္နားဖို႔အတြက္ေပးထားတဲ့ အခန္းထဲမွာပဲ ျပန္နားရင္ တကၠသိုလ္သင္ရိုးညႊန္းတမ္းထဲက စာတခ်ိဳ႕ကို ဖတ္ေနလိုက္ပါတယ္။ ဒီလိုေနရင္း တေအာင့္ေလာက္ၾကာေတာ့ အလႉကိုလာတဲ့ (အသက္၁၃နွစ္အရြယ္) ဒီအိမ္ရွင္ရဲ႕ တူမေလးက အခန္းထဲ၀င္လာၿပီး ကိုယ့္္ေဘးနားကို ေရာက္လာပါေတာ့တယ္။ ကေလးေတြကလဲ ကိုယ္နဲ႔ဆို အေတာ္ဓာတ္တည္႔ၾကပါတယ္။ ေတာ္ေတာ္လဲ ခင္ၾကတယ္။ (ဒီက ကေလးေတြ အဂၤလိပ္လို ေကာင္းေကာင္းေျပာနိုင္ၾကတယ္။ တခ်ိဳ႕ဆို ကိုယ့္ထက္ေတာင္သာေသး..။) အခုလဲ ကိုယ့္အနားကို ကပ္လာတဲ့ ကေလးမေလးကလဲ ကိုယ္ဘာစာေတြ ဖတ္ေနတယ္ဆိုတာ စပ္စုခ်င္လို႔ေလ၊ သူက ကိုယ့္ေဘးနားကေန စာရြက္ထိပ္က ေခါင္းစဥ္တစ္ခုကို ၾကည္႔ၿပီး Mahasanghika Sect (မဟာသံဃိကဂိုဏ္း) ဆိုၿပီး အသံထြက္ဖတ္လိုက္တယ္။ ဒါနဲ႔ ကိုယ္က လက္ထဲကဖိုင္ကိုပိတ္ၿပီး သူ႔ကိုေနာက္ခ်င္တာနဲ႔ အဲဒါဘာလဲ..သိလားဟင္ လို႔ ေမးလိုက္ပါတယ္။ ကေလးမေလးကလည္း ခ်က္ခ်င္းပဲ သိတာေပါ့လို႔ ျပန္ေျဖတယ္။ ဒါဆိုရင္ နဲနဲေလာက္ေျပာျပပါလားလို႔ ဆိုေတာ့ ကေလးမေလးကလည္း အဲဒီဂိုဏ္းနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ့ အဓိကအေၾကာင္းအရာတခ်ိဳ႕ကို တခါတည္း တတြတ္တြတ္နဲ႔ ကိုယ့္ကို ေျပာျပပါေလေတာ့တယ္။
ဒီလိုျပန္ၾကားရလိမ့္မယ္လို႔ လံုး၀မထင္ထားပါဘူး။ အမွန္တကယ္ေတာ့ အဲဒီကေလးမေလးကို ေနာက္လိုက္တာပါ။ ဒီဂိုဏ္းအေၾကာင္း သူဒီေလာက္အထိ သိေနလိမ့္မယ္လို႔ မထင္ခဲ့မိဘူး။ ကိုယ္ဆိုရင္ေလ သူ႔အသက္အရြယ္ေလာက္တုန္းက မဟာသံဃိကဂိုဏ္းအေၾကာင္းမေျပာနဲ႔ အဲဒီနာမည္ကို ၾကားေတာင္ မၾကားခ့ဲဖူးဘူး။ မဟာယာန ဆိုတာကိုတာေတာင္ ဖားေအာက္ေတာရေရာက္ေတာ့မွ စၿပီးၾကားဖူးတာ.. ေအာ္.ဒီလိုလဲရွိပါလားေပါ့… ဒါေတာင္ အဲဒီတုန္းက မဟာယာနဂိုဏ္းအေၾကာင္း ေသခ်ာမသိခဲ့ဘူး။ (ကိုယ္ကေတာ့ အဲဒီေလာက္ထိကို ညံ့ခဲ့တာပါ။ အင္း….ခုေနမ်ား ကိုယ္တို႔နိုင္ငံက သူ႔အရြယ္ကေလးေတြကို အဲဒီလိုေမးၾကည္႔ရင္ ဘယ္လိုေျဖၾကမလဲ မသိဘူး…။)
အခု ကိုယ့္ေရွ႕က ကေလးမေလးက ၿမိဳ႕ႀကီးေတြ ေက်ာင္းေကာင္းေကာင္းႀကီးေတြမွာ ေနခဲ့ရသူတစ္ဦးလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ကႏၵီအလြန္ ရြာၿမိဳ႕ေလးတစ္ခုကေန ႀကီးျပင္းလာတဲ့ သာမန္အရပ္သူေလးတစ္ဦးပါ။ ဒါနဲ႔ကိုယ္ကလည္း သူ႔ကို ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ဒီအေၾကာင္းအရာေတြကို သိေနရတာလဲလို႔ ေမးလိုက္ေတာ့.. ကေလးမေလးက “ Sunday School မွာသင္ေပးတာေလ” ဆိုၿပီး ျပန္ေျဖပါတယ္။ အဲဒီစကားကေတာ့ ကိုယ့္ရင္ဘတ္ထဲကို တည္႔တည္႔ႀကီး ၀င္သြားသလိုပါပဲ။ ၾကည္႔ပါဦးေလ..ဒီလိုသာမန္ကေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ အသိဉာဏ္ထဲကို ဘာသာေရး ဗဟုသုတေတြ စြဲေနေအာင္ အမ်ားႀကီး ထည့္သြင္းေပးနိုင္တဲ့ သူတို႔ ရြာေက်ာင္း Sunday School က ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြရဲ႕ အရည္အခ်င္းေတြကို အလြန္ေလးစားမိပါတယ္။ ဒီကေလးေတြအတြက္ သူတို႔ရပ္ရြာက ဘုန္းႀကီးေတြ အလြန္တာ၀န္ေက်ၾကတယ္လို႔ ရင္ထဲကေန လႈိက္လႈိက္လွဲလွဲခံစားရလိုက္ရတယ္။
မြန္းလြဲ၂နာရီေက်ာ္ေလာက္မွာေတာ့ ကိုယ္တို႔လဲ အဲဒီျခံႀကီးကေန ကိုလံဘိုကို ျပန္လာခဲ့ပါတယ္။ ျခံထဲကမထြက္မီ ကားေပၚမတက္ခင္ေလးမွာေတာ့ အိမ္ရွင္သမီးေလးက ျခံထဲကပန္းေတြခူးၿပီး ပန္းေလးေတြနဲ႔ ႏႈတ္ဆက္ကန္ေတာ့ပါတယ္။ အျပန္လမ္းမွာေတာ့ လက္ထဲမွာကိုင္ထားတဲ့ ပန္းေလးေတြကိုေငးရင္း ေန႔ခင္းက ေတြ႔ခဲ့တဲ့ စကားေျပာခဲ့တဲ့ ပန္းေလးေတြအေၾကာင္း သတိရေနမိတယ္။ ဒီကပန္းေလးေတြကေတာ့ ေလာကႀကီးအတြက္ အလွဆံုးဖူးပြင့္ၾကဖို႔ တာစူေနၾကပါၿပီ။ ကိုယ္တို႔နိုင္ငံက ပန္းကေလးေတြကေရာ……….။ “ နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံရဲ႕ အနာဂတ္ဟာ အဲဒီနိုင္ငံရဲ႕ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြ လက္ထဲမွာရွိေနပါတယ္ ” ဆိုတဲ့စကားကို စာအုပ္ေတြထဲမွာ မၾကာခဏ ဖတ္ခဲ့ရဖူးပါတယ္။ မ်ိဳးဆက္သစ္ ပန္းပြင့္ေလးေတြ ခြန္အားအျပည္႔နဲ႔ လန္းဆန္းမႈအျပည္႔နဲ႔ ဖူးပြင့္ေနတာေတြ႔ရရင္ တကယ္ၾကည္ႏူးရတယ္။
တစ္ခါတုန္းကေတာ့ နယ္က ကေလးမေလးတစ္ေယာက္ သူ႔မိသားစုနဲ႔ အတူ ကိုလံဘိုကို လာရင္း ကိုယ့္ဆီ အလည္၀င္လာပါတယ္။ သူလည္း အသက္၁၃ႏွစ္ေလာက္ရွိပါၿပီး။ (ဒီနိုင္ငံက ကိုယ္ရင္းႏွီးတဲ့ ကေလးေတြ ၁၀ေယာက္၁၅ေယာက္ေလာက္ ရွိတဲ့အထဲမွာ အသက္ ၁၃နွစ္အရြယ္က ၄ေယာက္ပါတယ္။) ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ အဲဒီေကာင္မေလး ကိုယ့္ဆီ လာလည္တဲ့ အခ်ိန္ကလည္း အေမရိကန္သမၼတေလာင္း Barack Obama ရဲ႕ ဓာတ္ပံုေတြက သတင္းစာေတြ၊ ဂ်ာနယ္ေတြ၊ အင္တာနက္စာမ်က္နွာေတြမွာ ပလူပ်ံေနတဲ့ အခ်ိန္ေပါ့။ အဲဒါေတြကိုေတြ႔ေတာ့ ကေလးမေလးက ကိုယ့္ကိုဘာေျပာသလဲဆိုေတာ့ သူက “ Obamaကို မႀကိဳက္ဘူး ”တဲ့။ Obama ကို ေထာက္ခံသံေတြ ကြ်က္ကြ်က္ညံေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ဒီကေလးမေလးက မႀကိဳက္ဘူးလို႔ ေျပာလိုက္ေတာ့ ကိုယ့္မွာ စိတ္ထဲဇေ၀ဇ၀ါျဖစ္သြားတယ္။ ဒါနဲ႔ ဘာျဖစ္လို႔ မႀကိဳက္တာလဲလို႔ သူ႔ကိုေမးေတာ့ သူက “ Hillary Clinton ကို ပိုႀကိဳက္လို႔ေပါ့ ” တဲ့။ ၿပီးေတာ့ သူက Hillary Clinton စကားေျပာတဲ့ ပံုစံကို သူအလြန္ သေဘာက်ေၾကာင္း ကိုယ့္ကိုေျပာျပပါေသးတယ္။
အဲဒီလို သူေျပာေနတဲ့ ပံုစံကေလးကို ၾကည္႔ၿပီး ကိုယ္ကေတာ့ ၿပံဳးေနမိတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူဆက္ေျပာတဲ့ စကားေတြေၾကာင့္ ကိုယ့္မွာျဖင့္ အားရပါးရရီလိုက္မိတယ္။ အဲဒါကေတာ့ သူက Dr. Kondoliza Rice စကားေျပာဟန္ကို ႀကိဳက္ပါတယ္တဲ့..၊ ဒါေပမဲ့ Dr. Rice က နိုင္ငံတကာက ေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ ေတြ႔ဆံုတဲ့ အခါမွာ ေျခေထာက္ကို အျမင့္ႀကီး ခ်ိတ္ထိုင္တာကိုေတာ့ သူကမႀကိဳက္ဘူးတဲ့။ အဲဒီစကားကိုၾကားေတာ့ ကိုယ့္မွာျဖင့္ သေဘာက်လိုက္တာ။ စဥ္းစားၾကည္႔ေလ ကေလးမေလးတစ္ေယာက္ (သို႔မဟုတ္) လူငယ္ေလးတစ္ေယာက္ဟာ TV အစီအစဥ္ေတြထဲက ေၾကာ္ျငာမင္းသမီးေတြကို စိတ္၀င္စားတာထက္ လူထုကို ဦးေဆာင္ေနတဲ့ ျပႆနာေတြေျဖရွင္းေပးေနတဲ့ နိုင္ငံ့ေခါင္းေဆာင္ေတြကို စိတ္၀င္စားတာ ပိုမေကာင္းဘူးလား..။ ရုပ္ရွင္ထဲက မင္းသမီးေတြ ေျပာတဲ့ စကားလံုးေတြထက္ ကမာၻ႔ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြ ေျပာတဲ့ မိန္႔ခြန္းေတြကို စိတ္၀င္စားတာ ပိုမေကာင္းဘူးလား…။ စတိတ္ေပၚက ေမာ္ဒယ္ေလးေတြရဲ႕ လႈပ္ရွားပံုကို စိတ္၀င္စားတာထက္ ကမာၻေက်ာ္ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြရဲ႕ လႈပ္ရွားျပဳမူပံုကို စိတ္၀င္စားတာ ပိုမေကာင္းေပဘူးလား။ ကိုယ့္တူေလး၊ တူမေလးေတြက TV ဇာတ္လမ္းတြဲေတြထဲက မင္းသား၊ မင္းသမီးေတြကို သေဘာက်ေနခ်ိန္မွာ ကိုယ့္ေရွ႕က ေကာင္းမေလးကေတာ့ ကမာၻ႔ေခါင္းေဆာင္ အမ်ိဳးသမီးႀကီးေတြကို အားက်လို႔ေနတယ္။ ေ၀ေတာင္ေ၀ဖန္ လိုက္ေသး။ ကိုယ့္မွာေတာ့ သူတို႔နဲ႔ ေတြ႔လိုက္ရင္ စဥ္းစားစရာေတြက ေပၚေပၚလာေတာ့တယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ေပါ့ေလ.. သူတို႔ေလးေတြနဲ႔ ေတြ႔ဆံုခဲ့ရတာဟာ ကိုယ့္အတြက္ေတာ့ အမွတ္ရစရာေကာင္းခဲ့ပါတယ္။
ဒီနိုင္ငံရဲ႕ လူဦးေရ ၆၉%က ဗုဒၶဘာသာ၀င္၊ ၁၅%က ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္၊ ၈%က ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္၊ ၇%က မြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္ေတြ ဆိုၿပီးေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီနိုင္ငံမွာက လျပည္႔ေန႔တိုင္းကို အစိုးရရံုးပိတ္ရက္အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားေပးၿပီး အဲဒီေန႔ဆိုရင္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြ ရိပ္သာေတြမွာ ဥပုသ္သီတင္းေစာင့္တည္သူေတြ ျပည္႔လို႔ေပါ့။ ကိုယ္ေနတဲ့ ရိပ္သာမွာေတာ့ ပံုမွန္လျပည္႔ေန႔ဆိုရင္ ဥပုသ္ေစာင့္တည္သူ ၁၀၀၀ ပတ္၀န္းက်င္ေလာက္ရွိၿပီး Wesak Poya Day လို႔ေခၚတဲ့ ကဆုန္လျပည္႔ေနလိုမ်ိဳးမွာဆိုရင္ေတာ့ ၂၀၀၀ေလာက္ရွိတတ္ပါတယ္။ မနက္၆နာရီေလာက္ကတည္းက ေရာက္လာၾကၿပီး ညေန၅နာရီေလာက္မွ ျပန္ၾကတာပါ။ တရားပြဲေတြကလဲ ဆက္တိုက္ပါပဲ။ နာမည္ႀကီးဆရာေတာ္ေတြကိုလည္း တရားပြဲအတြက္ ပင့္ထားေလ့ရွိပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ သီလယူၿပီး တရားနာၾကပါတယ္။ အဲဒီသူေတြထဲမွာလည္း ကေလးေတြက အၿမဲပါေလ့ရွိပါတယ္။ ဧည့္သည္လာတာ အလြန္ရွားတဲ့ ကိုယ့္အခန္းထဲမွာေတာ့ လျပည္႔ေန႔ေတြဆိုရင္ အထူးဧည္႔သည္အျဖစ္နဲ႔ ကေလးေတြကို ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ တဘက္ကေလးေတြပတ္ထားၿပီး အထက္ေအာက္ အျဖဴေရာင္၀တ္စံုေလးေတြနဲ႔ေပါ့။
လြန္ခဲ့တဲ့ ၆နွစ္ေလာက္တုန္းက ေျပာခဲ့ဖူးတဲ့ ကိုယ့္မိတ္ေဆြရဲ႕ စကားေလးတစ္ခြန္းကို ျပန္ၾကားေယာင္ေနမိတယ္..“ ဗုဒၶဘာသာကို ဘာသာေရးတစ္ခုလို ပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ ကေလးေတြကို သင္ေပးေနလို႔ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ဘူး။ ဘာသာရပ္တစ္ခုလို သင္ေပးရမွာ ” လို႔ သူ အားရပါးရနဲ႔ေျပာတုန္းက ကိုယ့္မွာေတာ့ အဲဒီစကားကို အလြန္သေဘာက်ၿပီး အျပည္႔အ၀ေထာက္ခံခဲ့ဖူးတယ္။ အခု ဒီနိုင္ငံကို ေရာက္ၿပီး ဒီက သင္ၾကားေရးစနစ္အေျခအေနေတြကို ေတြ႔လိုက္ရေတာ့မွ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုလည္း အေတာ္ရွက္မိပါရဲ႕။ ကိုယ္တ႔ိုမွာေတာ့ ေထာက္ခံလို႔ေကာင္းတုန္း ၊ ေဆြးေႏြးလို႔ေကာင္းတုန္း ျဖစ္ေနတဲ့ အေၾကာင္းအရာကို ဒီနိုင္ငံက ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြ ၊ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ေတြက လြန္ခဲ့တဲ့ နွစ္ေပါင္း၁၀၀ေလာက္ကတည္းက လက္ေတြ႔လုပ္ျပခဲ့ၾကတာပါ။ ကိုယ္ကေတာ့ အဲဒီပုဂၢိဳလ္ေတြကို ဦးညႊတ္ရင္း စာေရးဆရာႀကီး ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ရဲ႕ စကားေလးတစ္ခြန္းကို ၾကားေယာင္ေနမိတယ္.. “ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕တန္ဖိုးဟာ သူျဖတ္သန္းေက်ာ္လႊားေနတဲ့ ေခတ္ႀကီးက သူ႔ပခံုးေပၚတင္ေပးလိုက္တဲ့ သမိုင္းတာ၀န္ကို သူဘယ္ေလာက္သယ္ပိုးထမ္းေဆာင္ခဲ့တယ္ ဆိုတဲ့ အခ်က္နဲ႔ တိုင္းတာရမွာပဲ” ။။

ေဒၚေကတုမာလာ (ဖားေအာက္ေတာရ)
Feb 9 , 2009
(ကမာၻေအးတကၠသိုလ္နွစ္ပတ္လည္ မဂၢဇင္းအတြက္ အမွတ္တရ)
က်မ္းကုိး-
၁။ “Buddhism in Sri Lanka A Short History” By H.R. Perera
၂။ “Educating Buddhist Children in Sri Lanka” Ven. R. Gnanaseeha
၃။ http:// www.localhistories.org/srilanka.html
၄။ http:// www.law.emory.edu/ifl/legal/ srilanka.html
၅။ http:// www.wbf.net.cn/english/BuddhistStudies/844.html

0 comments:

Post a Comment